Pil som visar att du kan bläddra tillbaka
Tillbaka

Istanbul

Del 2 – basarens motstånd och megaprojektens galenskap

Ikon sm symboliserar en mikrofon
Avsnitt
34
Ikon som symboliserar en kalender
February 26, 2015

Vi återvänder till Istanbul och tar det långa steget från basarernas myllrande motståndskraft till megaprojekten.

Vi återvänder till Istanbul och tar det långa steget från basarernas myllrande motståndskraft till megaprojektens brutala framstegsfilosofi: en kanal som gör den europeiska delen av Istanbul till en ö, världens största flygplats och en tredje bro mellan Asien och Europa.Istanbuls ekonomiska historia börjar inne i basarerna på stadens södra kulle. Det urbana livet kretsade kring moskén, marknaderna och det allmänna badhuset. Här fanns också den gamla institutionen "vakif" (arabiska: "waqf") som utgör stadens fasta kärna, med byggnader och verksamheter skyddade från förändring genom religiös lagstiftning. Med 1800-talet kom de västerländska stadsbyggarna till Istanbul, med know-how och pengar. Staden skulle bli som Paris, vakif-systemet var omodernt, privat ägande blev tillåtet. Istanbul i det Osmanska väldet vände sig västerut.Väst mötte öst. Istanbuls stadsutveckling är en historia om det mötet, fortfarande. Basarerna är en verksamhet som bygger på familjenätverk, överenskommelser och löften. Basarerna är en ficka av urbanekonomiskt motstånd mitt i den centrifugerande staden som slungar ut sina megaprojekt, alla delar i president Erdogans erövringspolitik. Ett verktyg i handen på en ny-sultansk erövrare. Vi åker till Salizbosna. På torget i den sömniga landsortsbyn har fem fastighetsmäklarkontor etablerat sig. Byn ligger intill den planerade kanalen från norr till söder – mellan Svarta havet och Medelhavet. Ett projekt som ska utgöra ryggraden i president Erdogans planering av en ny stad för fyra miljoner människor. 2009 antog staden Istanbul en ny masterplan för att fortsätta växa från öst-väst. President Erdogan har kastat denna Istanbuls konstitution över bord. Med kanalen, med den tredje flygplatsen i norr –  som kommer utplåna stora delar av Belgradskogen och hotar vattenreservoarerna som staden får sitt vatten ifrån – och med den tredje bron över Bosporen ska en ny plats för Istanbul som en ”global city” etableras.Erdogans politiska karriär bygger till stora delar på stadsförnyelse. Hans löften till folket handlar om nya städer. I skuggorna av den urbanpolitik som nu förs hittar vi en stad som hotar att utplåna själva förutsättningarna för sitt eget liv.För mer information och fördjupning följ Yasar Adanalis blogg http://reclaimistanbul.com/2014/08/29/canal-istanbul-mega-destruction-of-the-mega-city/

No items found.
Lyssna på
Spotify
Lyssna på
Podcaster